Smittsam hepatit

Hundens smittsamma hepatit går även under namnet Hepatitis Contagiosa Canis (HCC), infektiös hepatit eller smittsam leversjukdom. Sjukdomen orsakas av hundens adenovirus typ 1 (CAV-1).

Hos ovaccinerade hundar kan hundens adenovirus orsaka allvarliga skador i framförallt lever, blodkärl och njurar inom ca 4-7 dagar efter det att hunden infekterats med virus.

Diarré, illamående och buksmärtor, som gör att hunden inte gärna vill röra sig, är typiska symtom liksom hög feber och kraftig trötthet. Slemhinnorna i mun och ögon kan vara bleka och/eller gula. Synliga blödningar och svullnader i nacke, huvud eller kropp är också vanligt.

Sjukdomsförloppet kan vara otroligt snabbt där unga hundar drabbas värst, särskilt valpar. Hunden kan plötsligt avlida efter bara några timmars symtom på sjukdom. Ibland hittas hunden död utan att man hunnit se några symtom alls, med risk att man tror att hunden har blivit förgiftad. Om hunden överlever infektionen utvecklas ofta en allvarlig ögoninflammation en tid efter tillfrisknandet.

Dräktig tik som infekteras kan föda döda valpar eller så  infekteras valparna och dör en kort tid efter födseln. Tiken behöver inte själv visa några symtom på sjukdom.

En infektion med hundens adenovirus leder inte alltid till sjukdom. Hos äldre hundar märker man ofta inte ens att de är infekterade. Andra hundar får milda symtom som kan likna de som ses vid kennelhosta.

Symptom på sjukdomen är ovanlig hos svenska hundar tack vare omfattande vaccinering. Tänkvärt är ändå att själva viruset fortfarande finns i både utomhus- och inomhusmiljöer och hundar behöver inte träffa varandra, eller ens vara i närheten av en sjuk hund, för att smittas.

Jag vaccinerar hundar mot smittsam hepatit med Nobivac DHPPi vart tredje år.